Dziesięć zabójczych powodów

które skutecznie uniemożliwią Ci śpiewać tak, jakbyś chciał. Poznaj je, zneutralizuj i odkryj prawdziwe możliwości Twojego głosu!

1. Liczy się talent

Z pewnością niejednokrotnie słyszałeś stwierdzenie, że aby dobrze śpiewać trzeba mieć talent. Musisz jednak wiedzieć, że śpiew to zasadniczo praca mięśni (np. struny głosowe, przepona). Nauka śpiewu polega na poznawaniu metod skoordynowanego posługiwania się tymi mięśniami. Chcę Ci przez to powiedzieć, że tak samo jak większość z nas może mieć płaski brzuch, analogicznie 99% osób może poprawnie śpiewać. Trzeba tylko ćwiczyć. Ma to sens, prawda? Nie chodzi przy tym o talent, tylko o ustawiczną pracę.

2. Jestem za stary

Z jednej strony jest to przestroga, z drugiej zachęta. Dlaczego przestroga? Spotykam na zajęciach mnóstwo osób, które bardzo żałują, że porzuciły naukę śpiewu w dzieciństwie / młodości (niestety często poprzez brak wsparcia bliskich). Jeśli zastanawiasz się, czy kontynuować (a może zacząć) naukę, wiedz, że jeśli nie spróbujesz, bardzo prawdopodobne jest, że będziesz tego kiedyś żałować. Jako zachętę odczytaj fakt, że na zajęcia do mnie przychodzą osoby, które mają nawet 60+ lat! Nigdy nie jest za późno!

3. Wygoda i lenistwo

Utarło się określenie strefy komfortu oznaczającej stan poczucia bezpieczeństwa, z którego trudno się człowiekowi ruszyć. Jest nam tu wygodnie, ale istnieje też pewien problem. Bez opuszczenia tej strefy komfortu nie możesz pójść na przód, rozwijać się. Musisz zacząć chodzić na siłownię, biegać, ćwiczyć, aby Twoje ciało zaczęło się zmieniać. Tak samo ze śpiewem. Od czytania i słuchania nikt jeszcze dobrze śpiewać nie zaczął. Musisz być odpowiednio zmotywowany i gotowy na ciężką pracę i poświęcenia. To jedyna droga!

4. Nauka Śpiewu jest nudna

Oj tak. w kółko tylko te same nużące ćwiczenia z monotonnym pianinem. Taka nauka potrafi zabić nawet największy zapał i skutecznie zniechęcić do dalszej pracy. Poświęciłam mnóstwo czasu aby opracować ćwiczenia w atrakcyjnej formie, z dobrą aranżacją. Nie ma dla mnie lepszej nagrody niż widok uśmiechniętego ucznia, który przed chwilą przyszedł na zajęcia z ogromnym dołem. Wierzę, że nauka śpiewu może, a w zasadzie musi być interesująca, musi dawać mnóstwo frajdy. W przeciwnym razie nie będzie skuteczna.

5. Strach

Czego się boisz? Występu przed publicznością, a może drwin, wyśmiania? To są najczęstsze oblicza strachu powiązane ze śpiewem. Strach towarzyszy nam przez całe życie. To co musisz sobie uświadomić to to, że strachu nie pokonasz i przed nim nie uciekniesz, ale, i to jest najistotniejsze, możesz sprawić, by zaczął pracować na Twoją korzyść. Strach sprawia, że przez chwilę Twój organizm pracuje na 120% swoich możliwości. Tylko sobie wyobraź jaki to otwiera potencjał!

6. Samoocena

Mnóstwo osób porzuca naukę (ale i różne inne zajęcia), ponieważ na każdym kroku dokonują oceny. Wykonałem ćwiczenie, nie wyszło mi - poddaję się. To ogromny błąd zakorzeniony gdzieś w sposobie wychowywania. Jesteśmy ciągle testowani i weryfikowani. Nauka to proces przechodzenia od stanu niewiedzy / braku umiejętności do stanu wiedzy / umiejętności. Ma to sens? Skuteczność nauki możesz sprawdzić dopiero po jakimś czasie, a nie po wykonaniu jednego ćwiczenia! Daj sobie szansę, daj sobie czas, nie oceniaj zbyt szybko.

7. Wymówki

Każdy z nas ma czarny pas z samoobrony. Od małego świetnie wychodzi nam skarżenie, wskazywanie winnego. Tak samo jest w życiu dorosłym. To wina rodziców, rządu, sąsiada, brata. To cały świat jest winny, tylko nie ja. Jeśli nie poskromisz tej naturalnej reakcji obronnej, nie pójdziesz naprzód. Możesz zmieniać kursy śpiewu, nauczycieli, mikrofony i co tylko, ale to nic nie da. Prawdziwa zmiana musi zajść w Tobie, musisz uświadomić sobie, że problem, wyzwanie jest w Tobie samym i wtedy praca zacznie przynosić efekty.

8. Nawyk

To dosyć niebezpieczne zjawisko, często występujące np. podczas nieleczonych kontuzji. Przykładowo, kontuzja kostki sprawia, że zaczynasz kuśtykać, przyzwyczajasz się do nowego, niepoprawnego sposobu chodzenia i za moment mogą pojawić się problemy z kolanem. Analogicznie w śpiewie. Poprzez niepoprawne wydobywanie głosu, możesz się do tego przyzwyczaić. Raz - to niebezpieczne. Dwa - to uniemożliwia "wyciągnięcie" wszystkiego z Twojego głosu. W praktyce, bardzo trudno eliminuje się nawyki, ale sukces w tym zakresie, otwiera Twój wokal na zupełnie nowe możliwości!

9. Brak wiary w siebie, brak wsparcia

To prawdziwy killer! Około 80% moich uczniów zmaga się z tym problemem. Mają wpojone, że się po prostu nie da! Na zajęciach dwoję się i troję aby udowodnić im, że naprawdę się da, że to wszystko sztuczne ograniczenia. Uważam, że aby dobrze śpiewać, ktoś musi uwierzyć w Ciebie, stanowić dla Ciebie wsparcie. Wtedy Ty sam uwierzysz w swoje umiejętności. Na moich zajęciach, bardzo często najważniejszą rolą jaką pełnię, jest bycie fanem numer jeden mojego ucznia. To naprawdę sprawia cuda!

10. Niecierpliwość

Na wszystko potrzeba czasu. Minęły długie miesiące zanim opanowałeś sztukę siedzenia, kolejne aby postawić pierwszy krok, następne aby wypowiedzieć pierwsze słowo. Mając takie doświadczenie nie powinniśmy się dziwić, że postępy w nauce śpiewu też zajmą trochę czasu. A jednak, wszystko chcemy tu i teraz, na wczoraj. A jeśli nie - rezygnujemy. Popatrz jak małe dziecko niestrudzenie próbuje wykonać proste czynności i bierz z niego przykład. Gwarantuję, że praca opłaci się, a Twój głos zadziwi nie tylko Ciebie!

Co dalej?

Zarejestruj się w moim serwisie, a już za chwilę otrzymasz audio rozgrzewkę wokalną oraz siedem video lekcji śpiewu zupełnie za darmo. Wszystko czego potrzebujesz aby rozpocząć naukę śpiewu na wyciągnięcie ręki.

O mnie

Jestem wokalistką, kompozytorem, aranżerem, pianistką, dyrygentem, pedagogiem ale przede wszystkim trenerem wokalnym! To w pracy z innymi osobami, które podzielają moją miłość do śpiewu odnajduję największą radość i satysfakcję. Ukończyłam z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na specjalności jazz i muzyka rozrywkowa. Przez lata pobierałam nauki u znakomitych trenerów wokalnych m.in. Elżbiety Zapendowskiej, Joanny Żółkoś-Zagdańskiej i prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz. Śpiewam i koncertuję od najmłodszych lat. Jestem laureatką wielu festiwali, w tym zwyciężczynią koncertu Debiutów na XXXV Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Występowałam w wielu miastach w Polsce i za granicą ( USA, Wielka Brytania, Niemcy Litwa, Łotwa). Byłam trenerem emisji głosu w Studiu Wokalnym im. J.Wasowskiego w Warszawie.