Kalendarz wokalisty

Kurs śpiewu coraz bardziej nam się rozrasta, pojawiają się kolejne ćwiczenia oraz… coraz częstrze pytanie: Jak często ćwiczyć? Które ćwiczenia wykonywać? Jakie jest niezbędne minimum, a jakiej granicy nie powinno się przekraczać?

Nauka śpiewu to (w zależności od zaangażowania) nic innego jak wysiłek fizyczny. Tak jak początkujący atleta nie jest w stanie zrobić stu pompek, tak również i początkujący wokalista może w bardzo łatwy sposób przesilić swoje struny głosowe i zamiast czynić postępy, będzie zmuszony do przerwy w ćwiczeniach. Z drugiej strony, nie możemy oczekiwać, że wykonując ćwiczenia dwa razy w tygodniu, poświęcając na nie 5 minut dziennie, osiągniemy jakikolwiek rezultat. Istotnym więc jest dobranie takiej intensywności ćwiczeń, która będzie bezpieczna dla naszego głosu, ale jednocześnie będzie przyczyniała się do czynienia faktycznych postępów w śpiewie.

Właśnie dlatego powstała rozgrzewka wokalna. Przygotowałam ją w taki sposób, aby wszechstronnie rozwijała różne aspekty głosu, a przy tym była bezpieczna i można ją było codziennie wykonywać. Jeżeli poświęcisz na poprawne wykonywanie jej kilkanaście minut dziennie, będziesz czynił(a) faktyczne postępy, a po osiągnięciu pewnego poziomu zapewni ona stałą, dobrą kondycję głosu. Niezbędne minimum, to trzy, cztery sesje ćwiczeń tygodniowo.

Pytanie, co z pozostałymi lekcjami i całym mnóstwem ćwiczeń tam prezentowanych? Moja podstawowa rada jest taka, aby na początku nauki (oprócz rozgrzewki) w danym tygodniu skoncentrować się tylko na jednym aspekcie wokalistyki i wykonywać ćwiczenia tylko z jednej lekcji. Istotne aby nie przesadzać! Rozgrzewka plus jeden zestaw lekcyjny to na początek wystarczający trening. Kiedy ćwiczenia zaczną Ci wychodzić poprawnie i nie będziesz odczuwać zmęczenia głosu, dodaj ćwiczenia z kolejnej lekcji. I tak po kolei. Jeśli będziesz systematycznie wykonywać ćwiczenia (3 – 4 razy tygodniowo), w kolejnym etapie zacznij za każdym razem dobierać inne ćwiczenie z różnych lekcji.

Bardzo ważne jest również, abyś dawał(a) czas na wytchnienie swojemu głosowi, dlatego ostatecznie nie powinno się przekraczać 4 – 5 sesji tygodniowo. Te dwa, trzy dni odpoczynku to tak zwany okres rekuperacji.

Okres rekuperacji to jeden z najważniejszych apsektów treningu zarówno atletycznego jak i wokalnego. Teoria zakłada, że istnieje pewien optymalny (właściwy dla każdego z osobna) czas odpoczynku, regeneracji mięśni, po którym to wznawiając trening osiągniemy największy, wręcz wzmożony postęp! Jeżeli więc ćwiczenia wznowimy zbyt wcześnie, część naszej pracy pójdzie na marne – nie osiągniemy optymalnych wyników, a dodatkowo ryzykujemy przesileniem organizmu. Jeśli do ćwiczeń wrócimy zbyt późno, będziemy musieli nadrabiać zaległości, bowiem kondycja naszego aparatu głosowego uległa w okresie zastoju pogorszeniu. Okres rekuperacji oczywiście zmienia się w czasie w zależności od naszego wieku, pory roku i innych czynników. W praktyce nie jesteśmy w stanie idealnie określić czasu trwania okresu rekuperacji. Jako wskazówkę przyjmij więc termin 2 – 3 dni tygodniowo. Z czasem lepiej poznasz siebie i swój głos i zaczniesz dostrzegać pewne sygnały, które przekazuje Twój organizm. Pamiętaj! Codzienne ćwiczenia nie są po to, by pracować na limicie swoich możliwości!

Osiągnąwszy pewien poziom zaawansowania, kiedy poczujesz, że Twój głos jest mocniejszy, możesz pokusić się o krótkookresowy, intensywny trening. Jest to również świetna forma przygotowania np. do jakiegoś występu. Polega to na tym, że przez 3 -4 dni wykonujesz kilka zestawów ćwiczeń. To tak, jakbyś codziennie biegał truchcikiem, a raz na jakiś czas wykonywał sprint. Po takim intensywnym treningu koniecznie zrób sobie dwa, trzy dni przerwy. Możesz potem powtórzyć trening – oczywiście tylko wtedy, kiedy masz zdrowy i nieprzesilony głos. Takie okresowe (nie przesadzaj z częstotliwością!) wzmożenie intensywności ćwiczeń daje naprawdę świetne efekty!

Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą Tobie w osiąganiu znakomitych efektów Twojego śpiewu i to w bezpieczny sposób! Obecnie pracujemy nad aplikacją „Kalendarz wokalisty”, którą będziesz mógł traktować jak swojego osobistego trenera. Podając podstawowe informacje o Twoim wieku, zaawansowaniu wokalnym oraz czasie, który chcesz poświęcić na naukę, Kalendarz przygotuje optymalny program treningowy.

Jeśli masz jakiekolwiek uwagi lub komentarze – proszę o kontakt. Z przyjemnością odpowiem na wszelkie wątpliwości.

Zapraszam do zapoznania się z pozostałymi artykułami:

Zapraszam do zapoznania się z pozostałymi artykułami: